Tel.: +32 (0)15 23 65 43

AMT-dyno

Carburatoren

Revisie

Er worden uitsluitend oldtimer carburatoren gereviseerd. De carburatoren worden volledig gedemonteerd, ultrasoon gereinigd, eventueel gestraald en opgeblonken. De metalen onderdelen worden terug verzinkt. Koper word ultrasoon gereinigd. Vlakken van de onderdelen waar een pakking tussen komt.

Bij carburatoren zonder rollagers worden nieuwe bussen geplaatst tot in de boring van de gaskleppen. Deze worden in lijn gehoond. De originele as zal, indien mogelijk, terug geplaatst worden. Is deze echter ingelopen dan word hij vervangen of “geslaved”.

Vele gaskleppen slaan in en vormen een slijtage rand. De carburatoren worden geboord en voorzien van een overmaats gasklep. Deze procedure is standaard voor zowat ALLE Solex carburatoren. Zonder overboren kan de carburator onmogelijk perfect werken.

Er bestaan 2 klassen in de revisie.

Bij de "deluxe" afwerking wordt de alu gestraald en opgeblonken. Dit geeft het glanseffect op de carburatoren.

De "eco" is een revisie die soms toegepast word voor motoren waarbij het uiterlijk van de carburator minder van belang is (bv. wedstrijdwagens, standaard wagens enz..).

Bij deze revisie worden de carburatoren niet gepareld nog opgeblonken (schroeven gezwart voor individuele carburatoren). Alle andere revisie bewerkingen zijn gelijk alsook de kwaliteit. Er gelden dezelfde garantie periodes. 2 jaar voor carburatoren met rollagers op de assen en 1 jaar voor carburatoren met bussen. Carburatoren welke aluminium oxidatie vertonen moeten steeds gestraald worden en kunnen dus niet in "eco" afgewerkt worden.

Testen

Eens afgewerkt worden de carburatoren getest op gasdichtheid van de gasklep en assen. De vlotternaald komt onder druk en de acceleratiepomp word gecontroleerd en ingesteld waar nodig. Dit gebeurt op een SEEM carburator teststand. Tijdens de montage worden hier ook de sproeiers op gecontroleerd.

Afstellen

Carburatoren gereviseerd bij AMT-dyno kunnen op vraag ook afgesteld worden. Dit gebeurt op een "belaste" motorrem (dyno). Kleinere bijregelingen kunnen eventueel op de Rolling-Road uitgevoerd worden. Hier staat de wagen op een set rollen welke gekoppeld zijn aan een rem. Houd er echter rekening mee dat hier zéér beperkt gewerkt kan worden. Eventuele kleine fouten aan de motor na revisie kunnen onmogelijk opgespoord en/of hersteld worden.

Richtprijzen

De prijzen hangen natuurlijk af van wat er allemaal uitgevoerd moet worden. Het is in de meeste gevallen niet mogelijk een prijs te geven alvorens de carburator geopend werd.

  • Webers DCOE/IDF of Dellorto’s DHLA/DRLA vanaf 390 euro/set (2 carburatoren)
  • Eénvak carburator vanaf 300 euro
  • Tweevak register carburatoren vanaf 500 euro
  • VW kever PICT vanaf 278 euro
  • Porsche 356 Zenith en Solex vanaf 970 euro/set
  • Porsche 6 cylinder vanaf 1500 euro/set
  • Mercedes 190 SL wordt enkel als complete kit carburatoren, inlaat, gascommando,ontsteking enz.. geleverd EN opgebouwd vanaf 3000 euro
  • SU sets vanaf 450 euro

Onderdelen

Er is slechts een beperkte verkoop van onderdelen.

Nieuwe carburatoren

Voor Oldtimers en klassiekers uit de latere jaren kunnen nieuwe "replacement" carburatoren van het merk Weber geleverd worden. Deze zijn in de meeste gevallen goedkoper als reviseren.

Voor wedstrijdmotoren zijn er uiteraard DCO, DCOE, IDF, IDA en andere populaire carburatoren te koop. Uiteraard kunnen deze hier ook ingeregeld worden.

NOTA:

Alle nieuwe Weber carburatoren vertonen ernstige mankementen (in het bijzonder de IDF, IDA en DCOE series). De lagers zitten onvoldoende vast in het huis. De assen kunnen schuiven welk op zijn beurt in korte tijd ernstige onherstelbare schade aan de carburator veroorzaakt. De positie van de gaskleppen laat ook ten wensen over. Zeer vaak zijn er open lagers gemonteerd.

Alle door AMT-dyno geleverde nieuwe carburatoren worden gedemonteerd en hersteld en getest voor ze verkocht worden. Open lagers worden vervangen door gesloten. In sommige carburatoren worden zelfs nieuwe gaskleppen geplaatst. Deze werkzaamheden zijn essentieel voor de levensduur en de goede werking van de carburatoren. De kostprijs van deze "herstelling" is ongeveer +/- 150 euro voor 2 carburatoren.

Houd bij prijsvergelijking aub rekening met deze extra service. Sommige leveranciers beweren dat hun carburatoren "origineel" Weber (Spain) zijn, en in tegenstelling tot wat de concurrentie aanbied, dus van een betere kwaliteit. Van alle leverancier die ik tot nu toe gecheckt heb zie ik geen enkel verschil. Ze hebben allen dezelfde gebreken (incl. de China import)

FAQ

Kan ik met eender welke carburator bij AMT-dyno terecht voor een afstelling?

Neen, enkel carburatoren hier gereviseerd kunnen eventueel op vraag hier afgesteld worden.

Ik laat mijn carburator wel reviseren maar stel hem liever zelf af. AMT-dyno kan mij via telefoon bijstaan en helpen?

Neen, er is geen enkele vorm van hulp bij afstellingen mogelijk. Dit is te tijdrovend.

Ik stel zelf af, welke garantie is er op de carburator?

Bij zelf plaatsen is er enkel garantie op de onderdelen. Het is maar al te gemakkelijk te bellen en zeggen” mijn carburator werkt niet”. Het tegendeel bewijzen kan enkel door hem "gratis" af te stellen. Hier word NIET aan meegedaan. Carburatoren welke gedeeltelijk en/of helemaal door de klant gedemonteerd worden vallen NIET MEER onder garantie. Eender wat de fout was. Uw nieuwe TV ga je ook niet demonteren en daarna binnen brengen voor garantie (of toch ?).