Tel.: +32 (0)15 23 65 43

AMT-dyno

Engine dyno

Werkwijze

De meeste Oldtimer motoren hebben problemen met de "nieuwe" benzine. Hij is niet enkel loodvrij (schade aan zittingen) maar is ook van een heel andere samenstelling. Het gevolg is dat de meeste wagens bij deellast gaan inhouden. De brandsnelheid van deze "nieuwe" benzine is ook anders dan de goede oude "Super". De door de constructeur uitgewerkte vervroegingscurve is niet meer ideaal.

Met behulp van een motorrem en meetapparatuur kan de carburator aangepast worden zodat hij terug weg kan met de huidige benzine. Ook de vervroegingscurve kan geoptimaliseerd worden.

Past men de carburator niet aan dan zal bij een te arm mengsel of verkeerde voorontsteking motorschade ontstaan. Meest gekende zijn het gat in de zuiger of vastlopen. (zowel te vroeg als te laat geeft schade, een "save late ontsteking" is een leugen)

Lukraak de hoofdsproeier vergroten tot het inhouden weg is geeft in de meeste gevallen op andere plaatsen een te rijk mengsel. Word dit niet correct gecompenseerd dan krijgt de motor "bore wash". De oliefilm word steeds door de benzine weggewassen. Dit is de "stille killer". Zonder iets te merken is uw motor op 3 à 5000 km kompleet versleten (ja U leest het goed, max 5000 km).

De motorrem die gebruikt word is een waterrem. Deze zorgt voor een "echte" belasting. De motor dient lang genoeg "vastgehouden" te worden zodat de kop en temperatuur stabiliseert. Op geen enkele andere wijze kan er afgesteld worden. Vooral deellast is een groot werk. Testbanken die enkel "runs" maken met het gas vol open zullen weinig souplesse geven bij gewoon rijden. Testbanken van het "vliegwiel" type zonder rem zijn NIET bruikbaar voor het afstellen van carburatoren of injecties !!!!

Richtprijzen

Prijzen voor afstellingen zijn zéér uiteenlopend. Als hangt af van het type motor en de carburator(en) die er bij horen. Hoe de motor op de rem geplaatst kan worden. Moet de motor ingelopen worden enz.

VW luchtgekoelde motoren (standaard of met "zachte" nokkenassen) vanaf 300 euro.

Rally en race motoren (bestek)

FAQ

Moet mijn motor compleet zijn om afgesteld te worden?

Ja, dit betekent incl. uitlaat met alle knalpotten zoals gemonteerd in de wagen. Luchtfilters, verzamelkamers enz.. Er worden geen onderdelen op de motor geplaatst door AMT-dyno.

Worden alle motoren direct opgebouwd?

Neen, alle motoren ondergaan eerst een “lektest” en de positie/profiel van de nokkenas word elektronisch opgemeten.

Mijn motor vertoont fouten bij het testen.

Indien er tijdens het testen zich problemen voordoen met de motor zelf dan zal het testen stop gezet worden. De herstelling dient uitgevoerd te worden door de verantwoordelijke motorbouwer. AMT-dyno zal steeds trachten de fout te achterhalen om de motorbouwer te informeren. Een goede wisselwerking van gegevens tussen AMT-dyno en de motorbouwer is hier van groot belang. Hier word gewerkt met een ingesteldheid dat iedere motor “af” moet geraken. Moeilijk gaat ook !!!

Mijn motor combinatie is foutief gekozen.

Kan er geen afstelling bekomen worden dan zal een verslag opgemaakt worden zodat uw motorbouwer het probleem kan rechtzetten. Meestal liggen te snelle nokkenassen of dergelijke aan de basis.